Cepat Cegah, SEBELUM PARAH!!! (Bhg 1)

Ya Allah, meraung jiwa ini, menangis hati ini bila melihat kemungkaran menjadi sanjungan. Urusan dengan Tuhan diketepikan. Perintah dan larangan Tuhan diringan-ringankan malahan dikesampingkan. Dunia menjadi utama. Nafsu menjadi raja. Perkara yang melalaikan tak terkira banyaknya. Ini berlaku. sungguh inilah realiti kita.

Lupakah kita pada firman Allah Ta'ala yang bermaksud:
"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung." (Ali Imran: 104)

Dalam menjelaskan ayat ini, Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili menyebutkan dalam kitab tafsir karangan beliau, Tafsir Al-Muneer: "Pengkhususan terhadap satu golongan dalam ayat ini tidak mengubah kewajipan amar ma'ruf nahi mungkar bagi setiap individu dalam masyarakat, berdasarkan hadith dari Abi Hurairah r.a., bersabda Rasulullah S.A.W maksudnya: "Barangsiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mencegah dengan tangannya (kuasanya), dan jika dia tidak mampu, (hendaklah dia mengubah) dengan lidahnya, dan jika dia tidak mampu, (hendaklah ia mengubah - membenci dan tidak mempersetujui) di dalam hatinya, dan itulah selemah-lemah iman"-Hadith riwayat Muslim"

Ini bermakna ia tetap satu kewajipan bagi setiap individu. sekarang saya rasa pelik, dalam hati ini terdetik: tidak adakah sesiapa yang hendak membetulkan kesongsangan yang sedang berlaku ini? kenapa semua seolah-olah tak nampak? ataukah sengaja membutakan mata dari melihat?

Saya menulis artikel ini adalah kerana saya bimbang kalau-kalau nanti terkeluar daripada manhaj khairuummah (ummah yang terbaik). Firman Allah Ta'ala:

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah" (Ali Imran : 110)

Bila ditanya apa yang saya lakukan untuk mencegah kemungkaran di depan mata, saya takut tak mampu menjawab depan Allah nanti.

Dan sesungguhnya, kita semua punyai tanggungjawab menyampaikn kebenaran, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dalam rasa kasih dan sayang sesama saudara dalam Aqidah Kebenaran. Jangan dipandang ringan perkara mencegah kemungkaran ini. Kalau tidak dipupuk dan dilatih dari sekarang, tidak mustahil suatu masa nanti kita melihat ibu bapa yang Islam, namun generasi anak-anaknya Kristian, Hindu, ataupun Buddha!! Cukuplah apa yang telah berlaku sebagai bukti.

Kita mengidamkan sebuah daulah islam yg merdeka, di mana Syariat Islam tertegak dan kita selalu mendakwa kita perjuangkannya. Namun ingatlah, kalau dalam diri dan kalangan kawan-kawan pun kita tidak mampu tegakkan kebenaran, jangan harap nak tegakkan daulah.

Semakin hari, hati kita semakin kering dari mengingati Allah. hati tidak lagi sensitif pada kemungkaran yang berlaku. Perkara yang mulanya kita rasakan sungguh berdosa, lama-lama jadi budaya. Kemaksiatan dah jadi budaya. KEMAKSIATAN DAH JADI BUDAYA!! Ingatlah firman Allah Ta'ala yang bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada kamu, ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah menguasai hati manusia dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dikumpulkan. Dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya." (al-Anfal:24-25)

Seksaan yang pedih adalah akibat bagi masyarakat yang tidak melaksanakan perintah allah, kemungkaran berleluasa dan amar makruf nahi mungkar tidak ditegakkan. Ia tidak hanya menimpa ahli-ahli maksiat, tetapi seluruh komuniti masyarakat itu, kerana tidak berusaha mencegah kemungkaran yang berlaku. ini diperteguh dengan hadith Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:

"Jikalau ada seorang lelaki yang berada dalam suatu kaum yang melakukan maksiat, dia mampu mengubahnya tetapi dia tidak berbuat demikian, maka Allah akan menurunkan azab kepada seluruh kaum itu sebelum matinya mereka." -Hadith Riwayat Abu Daud.


Saya tidak mahu sebut secara terperinci perkara-perkara kemungkaran yang kita lakukan. Itu bukan matlamat saya. Apa yang saya nak sampaikan di sini ialah, di mana sensitiviti kita bila berdepan dengan kemungkaran?? Ini bukan soal siapa alim siapa tidak. Persoalannya adalah, adakah kita cukup kuat untuk menanggung kemurkaan dan azab Allah nanti seperti yang Allah nyatakan dalam ayat a-Quran dan hadith di atas?

Ada yang bagi alasan, biarlah pimpinan yg tegur... baiklah, andai kata minta pimpinan tegur, sudahkah kita sampaikan berita kemungkaran yang kita lihat itu pada pimpinan? Kalau itu pun gagal, perlulah kita perbaiki diri. Itu sekurang2nya. Paling baik, kita sendiri cuba tegur dengan hikmah.

Tidak menjadi pemimpin bukan alasan utk tidak mencegah kemungkaran. Itu alasan orang yang penakut dan lemah. Ingat, mencegah kemungkaran adalah WAJIB BAGI SEMUA MUSLIM, seperti yg dinyatakan dalam hadith Rasulullah S.A.W dari Abi Hurairah Riwayat Muslim di atas.

Bersambung...



Komen lalu

0 comments: