Media Massa dan Kita


Dalam kita menghadapi dunia yang semakin mencabar dari sehari ke sehari ini, rasanya kita tidak boleh lari dari melihat paparan di dada-dada akhbar berkaitan apa yang berlaku di sekeliling kita. Dari isu pengeboman, isu pembunuhan, isu agama sehingga ke isu hiburan. Kehidupan seharian kita banyak dipengaruhi oleh media massa. Dari sekecil-kecil perkara. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memilih media untuk dijadikan sumber kita dalam menghadam segala berita.

Persoalannya, ada media massa hari ini masih lagi menyampaikan maklumat dengan ikhlas dan tepat? Ataukah mereka terkongkong oleh golongan tertentu? Pada pendapat peribadi media hari ini terlalu dikongkong oleh satu pihak yang mungkin benar dan mungkin tidak. Hasilnya banyaklah berlaku salah tanggapan dan fitnah. Apa yang sudah terjadi dengan amanah yang telah diberikan? Saya tidak ingin menuding jari ke mana-mana pihak. Saya faham media massa di negara kita banyak dikawal oleh orang-orang politik. Tidak kira kerajaan ataupun pembangkang.

Dalam keadaan dunia yang memerlukan kita sentiasa up-to-date ini, kita jadi semakin bingung untuk memilih apakah sumber terbaik kita. Kerana rata-rata wartawan hanya memaparkan kisah yang berat sebelah. Hanya menunjukkan kesalahan pihak yang bertentangan. Apa salahnya jikalau kita melaporkan apa yang benar-benar berlaku walaupun pahit? Adakah kita akan rugi? Pernah dengar pepatah inggeris "honesty is the best policy"?

Janganlah disalahkan kepada bloggers menyebarkan fitnah jikalau pihak yang mempunyai kemudahan penyebaran maklumat juga menyebarkan fitnah. Hakikatnya rakyat kebanyakkan akan melihat kepada apa yang dilakukan oleh orang atasan dan dijadikan panduan. Memang sepatutnya tidak berlaku. Tapi itulah hakikatnya kita pada hari ini.

Sebagaimana kita memahami isu Palestin juga, terdapat banyak berita yang dipaparkan hanya menunjukkan kesalahan pihak HAMAS sahaja. Bagaimana pula dengan kesalahan ZIONIS yang melampau itu? Adakah mereka bebas begitu sahaja. Dengan mudah meminta maaf kemudian dilupakan. Lupakah dunia bahawa ZIONIS adalah satu golongan yang tidak diterima di seluruh dunia pada satu masa dahulu. Mereka dianggap sebagai outcast. Tetapi mereka ini dikurniakan oleh Allah kelebihan akal fikiran yang tajam. Mereka bijak menggunakan keadaan. Keadaan ummat Islam yang terlalu mengejar kemewahan dunia dan segala isinya. Sehingga melupakan Quran dan As-Sunnah.

Apabila dua panduan utama ummat Islam ini ditinggalkan, hasilnya apa yang kita dapat lihat pada hari ini. Kita tidak lagi menegakkan kebenaran kerana takutkan hilang nikmat dunia. Takut untuk berkata benar kerana bagi mereka kepahitannya tidak dapat di terima. Ini semua satu pembohongan. BOHONG! Mereka lebih rela bersama pihak lawan daripada bersama ummat Islam. Mereka inilah sebenarnya musuh yang harus kita perangi. Kerana dengan ada orang seperti mereka inilah akan menyebabkan ummat Islam tidak akan berjaya. Mereka harus digantikan dengan mereka yang beramal dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan mereka yang tidak mempunyai autoriti untuk mentafsir dan pandai-pandai mentafsir.

Oleh itu, kita sebagai generasi pemimpin masa hadapan haruslah bersama-sama untuk meningkatkan kefahaman kita terhadap agama disamping ilmu duniawi yang lain. Kerana dalam satu hadis Rasulullah S.A.W telah bersabda yang maksudnya,

"Barang siapa yang ingin dimuliakan Allah, akan diberikan kefaqihan dalam agama".


Agama itulah yang akan menjadi panduan kita. Agama Islam yang dikurniakan Al-Quran dan As-Sunnah. Ayuh kita tinggalkan perbahasan untuk mencari kelainan dan saling memburukkan antara satu sama lain kepada untuk mencari titik persamaan di atas matlamat yang sama; mengembalikan kegemilangan Islam. Semoga kita berjaya di SANA.

Salam Perjuangan.

0 comments: