Kenapa mahasiswa muslim mesti study sungguh-sungguh?

i- Ilmu untuk mendekatkan diri kepada Allah


إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآَيَاتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ (3) وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آَيَاتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (4) وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آَيَاتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (5)


"Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.

Dan pada kejadian diri kamu sendiri, serta (pada kejadian) segala binatang yang dibiakkanNya, terdapat juga tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang meyakininya.

Dan (pada) pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga (pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit, lalu Ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran angin, (semuanya itu mengandungi) tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, serta keluasan rahmatNya) bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran. (Al-Jaathiyah:1-5)

Allah Ta'ala menyebutkan bahawa ayat-ayat dan bukti-bukti ini hanyalah bermanfaat buat orang-orang yang beriman, yang yakin dan berfikir tentang hujah-hujah dan tanda-tanda kebesaran Allah
(أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن للشنقيطي)



وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

"Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?"(Az-Zariyat:21)


--so bg yg blaja dlm bidang sains, esp. medic n dentistry... kene ingat, study tu klu boleh jgnla sebab nk lulus exam je. sambil2 blaja tu pikirkan same kebesaran Allah dalam anatomy, fisiologi dll. barula dapat serampang bermata2!! Aqidah makin mantap, pahala pun insyaallah bertambah.


--dua ayat kat atas ni Allah sebut secara spesifik, BADAN MANUSIA sebagai tanda kebesaran Allah. Jelas bahawa blaja tentang badan manusia boleh meningkatkan iman.. bagi yang nak je la.

_______________________________________________________________________


ii- Tanggungjawab fardhu kifayah


وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

“Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.” (At-Taubah:122)


- Selain bidang agama, bidang perubatan sebagai contoh, pun fardhu kifayah gak, sebab ilmu perubatan merupakan salah satu asas kemaslahatan ummah dan sangat-sangat diperlukan. dah namanya pun fardhu, xknla nk wat sambil lewa kot...


iii- Amanah kerajaan Malaysia / ibu bapa


عن أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ (الجماعة الا ابن ماجه)


iv- Harapan ibu bapa, keluarga dan masyarakat


--Waktu kite tengah down, rase malas or putus asa, ingatlah balik pesanan mak ayah, harapan keluarga dan masyarakat yang menanti kita. Janganlah hancurkan harapan mereka semata-mata kerana sikap kita yang malas, suka berhibur dan berfoya-foya sehingga lari dari tujuan asal. Kembalilah kepada tujuan asal kita ke sini.



Kesimpulannya, kenapa mahasiswa muslim mesti study sungguh-sungguh? Sebab:

i- Ilmu disuruh supaya dicari, lalu digunakan untuk mendekatkan diri kepada Allah

ii- Belajar kepakaran tertentu yang menjadi keperluan ummah adalah tanggungjawab Fardhu Kifayah

iii- Belajar adalah Amanah kerajaan Malaysia / ibu bapa

iv- Harapan ibu bapa, keluarga dan masyarakat


So, ape lagi…

Jom study sungguh-sungguh!!


Wallahua’lam.

SELAMAT BERIMTIHAN~


p/s: Innalillahi wa Innaa Ilaihi Raaji3oon. Semoga rakan-rakan di Mesir yang ditimpa kemalangan dapat segera sembuh dan semoga ujian ini menjadi penghapus dosa buat mereka. Dan semoga roh akh ammar (Muhammad Ammar Bin Zulkifli) mendapat keampunan dan rahmat dari Allah swt. Kenangan di Syria dan Jordan insyaallah akan kekal dalam memori.

0 comments: