Love is in the air. Again....

"Love is in the air."

Begitulah istilah atau ayat yang digunakan bagi menunjukkan masuknya musim bunga yang akan melahirkan bibit-bibit percintaan antara dua insan. Memang tidak dapat dinafikan bahawa CINTA itu adalah satu kalimah yang sering digunakan oleh remaja hari ini. Dan dengan kalimah ini jugalah ramai daripada kalangan pemuda dan pemudi kita yang tewas. Cinta memang satu fitrah yang tidak dapat kita lawan. Tetapi kita mampu menghindarkannya atau disalurkan ke jalan yang betul.

Setiap hari, semakin ramai yang menyulam cinta antara satu sama lain. Antara uda dan dara. Janji setia yang dilafazkan yang katanya akan berkekalan sehingga ke pintu syurga. Bagaimana ingin bercinta sehingga ke pintu syurga jikalau permulaannya sudah membawa ke pintu neraka? Bagaimana suatu perkara yang jikalau kena caranya akan membawa restu Ilahi akhirnya menimbulkan kemurkaan kepada kita? Dimanakah silapnya?

Saya ingin mengajak rakan-rakan sekalian berfikir sejenak. Kerana perkara ini saya lihat telah sampai ke tahap yang kritikal yang harus kita fikrikan bersama bagaimana untuk mengawalnya. Bukan bermakna saya 'dengki' dengan pasangan-pasangan yang 'bahagia' berjalan dan ketawa bersama. Tetapi saya sedih dengan cara hidup kita yang tidak menunjukkan langsung Islam itu sendiri. Kita mengaku Islam tetapi kita masih lagi meninggalkan sembahyang. Kita mengaku Islam, tetapi kita masih lagi bergurau senda antara bukan muhrim. Kita mengaku Islam, tetapi kita masih lagi menjalinkan hubungan yang mengundang padah dalam hidup kita.

Apakah benda yang menarik untuk dibualkan bersama setiap hari melalui SMS, YM mahupun telefon? Percaya atau tidak jikalau sekarang kita asyik berbicara bersama, seandainya kamu bersama nesecaya tiada apa lagi yang hendak dikongsi bersama. Kerana semuanya telah diketahui. Jikalau semua jenaka telah digunakan sekarang, apa lagi yang tinggal untuk dijenakakan setelah diijab-kabulkan? Apa lagi yang tinggal untuk dikongsi bersama?

Ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak melarang sesuatu perkara itu melainkan ada perkara yang tidak indah padanya. Allah mengharamkan arak kerana keburukkan arak itu melebihi kebaikkan. Allah mengharamkan judi kerana ia menjadi pemusnah institusi kekeluargaan. Allah mengharamkan zina kerana ia akan menyebabkan pelbagai penyakit kepada individu dan kepada masyarakat. Dan sesungguhnya kita sebagai ummat Islam tidak harus mempersoalkan kenapa sesuatu benda diharamkan. Takut-takut kita akan mempersekutukan Allah.

"Jangan hampiri zina"


Itulah yang telah diterangkan dalam kita suci kita Al-Quran. Sebagai ummat Islam kita wajib mematuhinya. Tiada lagi kompromi dalam hal ini. Jikalau perkara ini tidak kita tangani hari ini, apakah akan terjadi kepada generasi muda kita pada masa akan datang? Apakah mereka akan kekal dalam nikmat Iman dan Islam. Atau lalai dengan dunia yang fana ini?

Islam tidak akan menghalang sesuatu perkara itu melainkan diberikan alternatif kepadanya. Jawapan kepada perkara tersebut adalah 'perkahwinan'. Institusi perkahwinan inilah yang akan menyalurkan CINTA kita ke jalan yang benar. Dengan ianya jugalah Islam akan berkembang dengan lebih pesat. Islam akan menjadi lebih gah dengannya. Oleh itu, kepada rakan-rakan yang rasanya telah mampu untuk berkahwin segerakanlah. Jangan masukkan diri anda ke dalam neraka. Bimbinglah teman anda ke arah keredhaan-Nya. Dan kepada mereka yang masih tidak lagi mampu, hindarilah dirimu daripada semua ini. Seandainya telah bersedia, barulah dimulakan langkahnya. Ingatlah sesungguhnya jikalau kita bersusah-susah demi Allah, nesecaya kita akan dibalas dengan kebaikkan. Jikalau tidak di dunia insyaAllah di akhirat kelak. Dan kepada mereka yang masih degil setelah diberi peringatan, ketahuilah bahawa Allah itu maha adil. Setiap perbuatan akan dibalas. Dan sesungguhnya azab neraka itu amat pedih. Bertaubatlah sebelum terlambat.

Mari bercinta kerana Allah.

Media Massa dan Kita


Dalam kita menghadapi dunia yang semakin mencabar dari sehari ke sehari ini, rasanya kita tidak boleh lari dari melihat paparan di dada-dada akhbar berkaitan apa yang berlaku di sekeliling kita. Dari isu pengeboman, isu pembunuhan, isu agama sehingga ke isu hiburan. Kehidupan seharian kita banyak dipengaruhi oleh media massa. Dari sekecil-kecil perkara. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memilih media untuk dijadikan sumber kita dalam menghadam segala berita.

Persoalannya, ada media massa hari ini masih lagi menyampaikan maklumat dengan ikhlas dan tepat? Ataukah mereka terkongkong oleh golongan tertentu? Pada pendapat peribadi media hari ini terlalu dikongkong oleh satu pihak yang mungkin benar dan mungkin tidak. Hasilnya banyaklah berlaku salah tanggapan dan fitnah. Apa yang sudah terjadi dengan amanah yang telah diberikan? Saya tidak ingin menuding jari ke mana-mana pihak. Saya faham media massa di negara kita banyak dikawal oleh orang-orang politik. Tidak kira kerajaan ataupun pembangkang.

Dalam keadaan dunia yang memerlukan kita sentiasa up-to-date ini, kita jadi semakin bingung untuk memilih apakah sumber terbaik kita. Kerana rata-rata wartawan hanya memaparkan kisah yang berat sebelah. Hanya menunjukkan kesalahan pihak yang bertentangan. Apa salahnya jikalau kita melaporkan apa yang benar-benar berlaku walaupun pahit? Adakah kita akan rugi? Pernah dengar pepatah inggeris "honesty is the best policy"?

Janganlah disalahkan kepada bloggers menyebarkan fitnah jikalau pihak yang mempunyai kemudahan penyebaran maklumat juga menyebarkan fitnah. Hakikatnya rakyat kebanyakkan akan melihat kepada apa yang dilakukan oleh orang atasan dan dijadikan panduan. Memang sepatutnya tidak berlaku. Tapi itulah hakikatnya kita pada hari ini.

Sebagaimana kita memahami isu Palestin juga, terdapat banyak berita yang dipaparkan hanya menunjukkan kesalahan pihak HAMAS sahaja. Bagaimana pula dengan kesalahan ZIONIS yang melampau itu? Adakah mereka bebas begitu sahaja. Dengan mudah meminta maaf kemudian dilupakan. Lupakah dunia bahawa ZIONIS adalah satu golongan yang tidak diterima di seluruh dunia pada satu masa dahulu. Mereka dianggap sebagai outcast. Tetapi mereka ini dikurniakan oleh Allah kelebihan akal fikiran yang tajam. Mereka bijak menggunakan keadaan. Keadaan ummat Islam yang terlalu mengejar kemewahan dunia dan segala isinya. Sehingga melupakan Quran dan As-Sunnah.

Apabila dua panduan utama ummat Islam ini ditinggalkan, hasilnya apa yang kita dapat lihat pada hari ini. Kita tidak lagi menegakkan kebenaran kerana takutkan hilang nikmat dunia. Takut untuk berkata benar kerana bagi mereka kepahitannya tidak dapat di terima. Ini semua satu pembohongan. BOHONG! Mereka lebih rela bersama pihak lawan daripada bersama ummat Islam. Mereka inilah sebenarnya musuh yang harus kita perangi. Kerana dengan ada orang seperti mereka inilah akan menyebabkan ummat Islam tidak akan berjaya. Mereka harus digantikan dengan mereka yang beramal dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan mereka yang tidak mempunyai autoriti untuk mentafsir dan pandai-pandai mentafsir.

Oleh itu, kita sebagai generasi pemimpin masa hadapan haruslah bersama-sama untuk meningkatkan kefahaman kita terhadap agama disamping ilmu duniawi yang lain. Kerana dalam satu hadis Rasulullah S.A.W telah bersabda yang maksudnya,

"Barang siapa yang ingin dimuliakan Allah, akan diberikan kefaqihan dalam agama".


Agama itulah yang akan menjadi panduan kita. Agama Islam yang dikurniakan Al-Quran dan As-Sunnah. Ayuh kita tinggalkan perbahasan untuk mencari kelainan dan saling memburukkan antara satu sama lain kepada untuk mencari titik persamaan di atas matlamat yang sama; mengembalikan kegemilangan Islam. Semoga kita berjaya di SANA.

Salam Perjuangan.

Untukmu Palestin : Lupakah Kita?

Assalamualaikum wbt dan Salam Perjuangan Pembebasan.

Percaya atau tidak, keparahan luka di bumi Palestin pada hari ini adalah cerminan kepada betapa hodohnya perangai dan pemikiran kita umat Islam kini. Adalah sesuatu yang amat memalukan, apabila 1.3 billion umat Islam tidak mampu mengusir hanya beberapa juta penduduk haram yahudi di tanah Palestin. Ia sungguh memalukan.

Telah menjadi suatu lumrah, apabila sesuatu kelompok itu ditekan, pada peringkat permulaan mereka akan bangkit menentang dengan segala kekuatan dan semangat berkobar-kobar. Namun lama-kelamaan, semangat itu sedikit demi sedikit terhakis, kemudiannya menjadi satu kelompok suara minoriti dan kemudiannya semakin luput ditelan zaman. Kini, suatu penjajahan yang ditentang habis-habisan satu ketika dahulu sudah tidak lagi menjadi sesuatu yang memalukan, dan akhirnya ia dianggap sesuatu yang harus diterima sebagai suatu hakikat yang tidak mungkin diubah lagi… Inilah sikap umat Islam kini, khususnya terhadap isu Palestin.

Ramai di kalangan umat Islam sudah tidak yakin bahawa umat Islam mampu merampas kembali Palestin. Ramai yang terlalu kagum dengan kuasa besar Amerika dan sekutunya negara haram Israel lalu menganggap bahawa mereka adalah kuasa kebal yang tidak mungkin dapat dikalahkan, dan Palestin tidak mungkin dapat dikembalikan.

Kalau itulah yang anda fikirkan, anda silap!

Lupakah kita, bagaimana susah dan payahnya perjuangan dakwah Rasulullah saw, yang tidak kenal erti rehat dan senang-lenang yang kemudiannya diteruskan oleh para sahabat Radhiallahu’anhum, sehingga akhirnya terbukanya baitul maqdis di tangah khalifah agung Umar al-khattab ra dan sekaligus membebaskannya dari cengkaman kuasa Rom, yang merupakan kuasa besar dunia ketika itu?

Lupakah kita, bagaimana baitulmaqdis pernah dirampas oleh tentera salib, namun dengan semangat dan kekentalan iman dan keteguhan syakhsiah, umat Islam di bawah pimpinan salahuddin al-ayyubi telah berjaya merampas semula Baitulmaqdis, dan tentera salib hanya sempat memerintah selama 90 tahun?

Dan lupakah kita, pada semangat perjuangan rakyat peribumi Palestin:

Revolusi al-Quds pada 1920,
Revolusi al-Buraq 1929,
Perjuangan Kumpulan Jihadiyyah yang dipimpin oleh al-Qassam,
Revolusi Agung dalam akhir 1930-an,
Operasi-operasi Komando Palestin sekitar akhir 1960-an,
Intifadah Pertama sekitar 80 dan 90-an,
Intifadah Kedua pada September 2000,

serta siri perjuangan yang tidak pernah henti oleh penduduk Palestin, yang menjadi saksi kecekalan mereka mempertahankan tanah umat Islam dari perampas Zionis, walaupun dengan kekuatan persenjataan yang sangat sedikit?

Semua ini menjadi hujah ke atas kita bahawa jikalau musuh yang kita hadapi itu adalah kuasa besar dunia sekalipun, kita sememangnya mampu!! Kita mampu dapatkan semula hak kita yang telah dirampas, setiap inci persegi bumi Palestin. Rentetan sejarah ini harus sentiasa diulang dan diingati agar semangat kita untuk Palestin tidak akan pernah luntur.

Justeru, program seperti Roadshow seperti ini adalah amat penting dalam mengembalikan ingatan kita kepada sejarah kita yang silam - bukan untuk dikenang-kenang, bukan juga untuk dibangga-banggakan, sebaliknya untuk menjadi bukti dan pembakar semangat, bahawa umat Islam mampu dan akan membebaskan Palestin dari penjajah dalam masa yang terdekat ini. Syaratnya usaha dan perjuangan. Kita pantang menyerah sebelum berjuang, pantang maut sebelum ajal.

Semoga dengan penganjuran Roadshow Al-Aqsa ini dapat mengingatkan kita pada sejarah perjuangan gemilang umat Islam terhadap Palestin, selanjutnya menggerakkan jiwa dan jasad kita untuk terus bertindak mempertahankan dan mendapatkan semula bumi Palestin yang telah dirampas oleh musuh-musuh Allah.

Marilah kita bertindak segera dan berjuang dengan segala kemampuan yang ada untuk Palestin, kerana selagi Palestin masih terjajah, usaha membebaskannya terpikul di bahu kita, di bahu semua Muslim. Masing-masing boleh memainkan peranan yang berbeza dan pelbagai mengikut kapasiti dan kreativiti masing-masing. Tepuk dada, tanyalah iman akan peranan anda untuk Palestin.
.
Akhir kata, marilah kita kembali kepada Islam yang sebenar lalu yakinlah, bahawa Islam pasti menang.


HIDUP PALESTIN.

Kenapa mahasiswa muslim mesti study sungguh-sungguh?

i- Ilmu untuk mendekatkan diri kepada Allah


إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآَيَاتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ (3) وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آَيَاتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (4) وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آَيَاتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (5)


"Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.

Dan pada kejadian diri kamu sendiri, serta (pada kejadian) segala binatang yang dibiakkanNya, terdapat juga tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang meyakininya.

Dan (pada) pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga (pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit, lalu Ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran angin, (semuanya itu mengandungi) tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, serta keluasan rahmatNya) bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran. (Al-Jaathiyah:1-5)

Allah Ta'ala menyebutkan bahawa ayat-ayat dan bukti-bukti ini hanyalah bermanfaat buat orang-orang yang beriman, yang yakin dan berfikir tentang hujah-hujah dan tanda-tanda kebesaran Allah
(أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن للشنقيطي)



وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

"Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?"(Az-Zariyat:21)


--so bg yg blaja dlm bidang sains, esp. medic n dentistry... kene ingat, study tu klu boleh jgnla sebab nk lulus exam je. sambil2 blaja tu pikirkan same kebesaran Allah dalam anatomy, fisiologi dll. barula dapat serampang bermata2!! Aqidah makin mantap, pahala pun insyaallah bertambah.


--dua ayat kat atas ni Allah sebut secara spesifik, BADAN MANUSIA sebagai tanda kebesaran Allah. Jelas bahawa blaja tentang badan manusia boleh meningkatkan iman.. bagi yang nak je la.

_______________________________________________________________________


ii- Tanggungjawab fardhu kifayah


وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

“Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.” (At-Taubah:122)


- Selain bidang agama, bidang perubatan sebagai contoh, pun fardhu kifayah gak, sebab ilmu perubatan merupakan salah satu asas kemaslahatan ummah dan sangat-sangat diperlukan. dah namanya pun fardhu, xknla nk wat sambil lewa kot...


iii- Amanah kerajaan Malaysia / ibu bapa


عن أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ (الجماعة الا ابن ماجه)


iv- Harapan ibu bapa, keluarga dan masyarakat


--Waktu kite tengah down, rase malas or putus asa, ingatlah balik pesanan mak ayah, harapan keluarga dan masyarakat yang menanti kita. Janganlah hancurkan harapan mereka semata-mata kerana sikap kita yang malas, suka berhibur dan berfoya-foya sehingga lari dari tujuan asal. Kembalilah kepada tujuan asal kita ke sini.



Kesimpulannya, kenapa mahasiswa muslim mesti study sungguh-sungguh? Sebab:

i- Ilmu disuruh supaya dicari, lalu digunakan untuk mendekatkan diri kepada Allah

ii- Belajar kepakaran tertentu yang menjadi keperluan ummah adalah tanggungjawab Fardhu Kifayah

iii- Belajar adalah Amanah kerajaan Malaysia / ibu bapa

iv- Harapan ibu bapa, keluarga dan masyarakat


So, ape lagi…

Jom study sungguh-sungguh!!


Wallahua’lam.

SELAMAT BERIMTIHAN~


p/s: Innalillahi wa Innaa Ilaihi Raaji3oon. Semoga rakan-rakan di Mesir yang ditimpa kemalangan dapat segera sembuh dan semoga ujian ini menjadi penghapus dosa buat mereka. Dan semoga roh akh ammar (Muhammad Ammar Bin Zulkifli) mendapat keampunan dan rahmat dari Allah swt. Kenangan di Syria dan Jordan insyaallah akan kekal dalam memori.

Promosi Musim Panas

phew... bersejarah gile arini, 11 paper nyer marathon dh tamat. 2-3 sebeum nih aku ade jnji ngan nuhek, ckp nak wat "PROMOSI" kat blog nih..nuhek slaku mod kat, silela...tp nih baru intro utk promo aku. isi kandungan aku tgh draft, jd tunggu..... sebagai HINT die, aku tarukla gmbr nih..ade faham ka??


Urat Dawai with UBAT KUAT


hehe.. ni post pertama aku dlm tobekardi. sesaje bosan time dak2 g men sukan kat KARISMA, tp aku dgn motto karisma. "SAYA XLEH DTG". sorry la abg nuek.
 post kali nih..."PROMOSI UBAT KUAT"

semacam seyh bunyinye,tp kalo dilihat dr gmbr yg di attachkn skali nih, mmg pakcik nih kuat. BP die penah smpai 250..mak datuk, artery die pakai stainless steel rasenye. kalo korang penah tgk sphygmomanometer(ala, yg wat ukur tekanan darah tuh)... top reading die 300 mmHg, maksudnye..time nak ukur tkanan darah pakcik nih..doktor yg check tuh kne pam smpai max.

moral kat sini :

0. Ajal maut tuh di tangan Tuhan
1. belajarla rajin2 wahai kawan2.
2. " fill in the blank with correct answer"
3. " fill in the blank with correct answer"
4. " fill in the blank with correct answer"

KARISMA: Saya Datang Kerana Ukhwah

Tinggal lebih kurang 3 minggu sahaja lagi untuk acara yang dinantikan oleh semua mahasiswa yang berada di Jordan. Temasya tahunan yang menyatukan semua mahasiswa Malaysia yang berada di Jordan; KARISMA.

Bertemakan "Saya Datang Kerana Ukhwah" pada tahun ini, KARISMA akan dianjurkan oleh Mu'tah. Pada kali ini mahasiswa akan berkampung selama hampir 3 hari di Mu'tah untuk mengambil bahagian dalam pelbagai acara yang telah disediakan oleh pihak penganjur. Menang atau kalah bukanlah tujuan utama kita datang ke Mu'tah. Tetapi kemanisan kita berjuang bersama-sama itulah yang cuba diterapkan. Jikalau datang sekadar untuk mendapatkan pingat atau kemasyuran saya rasa lebih baik pergi sahaja ke pertandingan lain.

Seharusnya ukhwah itulah yang harus kita utamakan. Semangat kesukanan yang sebenar adalah kerana ukhwah. Jikalau berlaku sebarang kesulitan atau sebagainya, tidak perlulah untuk kita memperbesar. Itu adalah adat dalam kita bermuamalat. Apa salahnya sekali-sekala kita mengalah. Saya selalu dengar bahawa apa yang berlaku pada kita adalah mungkin kerana kita pernah melakukan kepada orang lain. Jikalau kita tidak pernah lakukan pun, cubalah untuk kita menjadikan ianya sebagai salah satu pengalaman untuk kita gunakan di masa hadapan.

Sentiasa berlapang dada dalam menerima apa jua yang berlaku. Kerana setiap apa yang berlaku itu ada sebabnya. Tidak Allah menjadikan manusia ini berbilang kaum melainkan untuk kita saling kenal-mengenali. Tidak semua manusia itu sama. Ada baik dan ada yang kurang baik. Tetapi hikmah kita saling kenal-mengenali itulah yang akan menjadikan hidup kita ini lebih kaya. Kaya dengan pengetahuan, kaya dengan ilmu, kaya dengan budi pekerti dan kaya dengan kebaikkan. Dan apabila kita sudah 'kaya' kita haruslah berkongsi dengan rakan-rakan yang lain dalam bentuk perhubungan yang baik.

Kita semua sudah matang untuk membezakan antara baik dan buruk. Pilih yang baik tinggalkan yang tidak baik. Yang baik itu dijadikan sebahagian dalam hidup kita dan yang tidak baik itu untuk dijadikan sebagai pengajaran agar tidak diulangi.

Di sini saya ingin juga menegur sikap saya dan segelintir mahasiswa yang suka meluahkan perasaan melalui jalan yang tidak baik. Kenapa perlu untuk kita berkata-kata dibelakang. Jikalau terdapat perasaan tidak puas hati, suarakan. Sebaiknya kenalkan diri kita. Dan kepada yang menerima, janganlah berpandangan negatif terhadap mereka. Jadikan semua itu satu urusan yang mendatangkan faedah kepada Agama, Bangsa dan Negara kita.

Oleh itu, saya menyeru kepada rakan-rakan sekalian untuk renung kembali apakah tujuan utama kita ke sana. Masih belum terlambat untuk kita sama-sama memperbaiki niat kita. Menang dan kalah itu adat pertandingan. Tetapi jangan kita menggadaikan ukhwah kerana kemenangan. Tiada makna jikalau setakat menang di medan pertandingan tetapi di medan dakwah kita tersekat. Ingatlah bahawa Allah itu maha adil.

Peringatan untuk diri dan rakan-rakan semua. Semoga kita sentiasa dalam rahmat-Nya. Saling ingat-mengingati itu adalah suruhan agama. Maka realisasikan. Jangan biarkan nafsu dan syaitan menguasai kita. Semoga apa yang kita akan lakukan, akan mendapat keredhaan dan balasan yang baik di sisi-Nya.

Marilah kita pergi kerana Ukhwah yang disandarkan kepada Allah.

Wassalam.

KHAIRUL ANWAR IBRAHIM MALEK
Setiausaha Agung,
Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan,
Sesi 2008/2009.


Ujung minggu..

Alhamdulillah, hari jumaat n sabtu lepas, dapat ikut 2 program anjuran KMKJ dan PUTRA serta PRISMA, yang saya rasa cukup bermanfaat, khususnya ahli-ahli PRISMA.


Hari Jumaat: Program Seminar Sains dan Islam – Zouq Fil Qalb (PUTRA + KMKJ)


Program ini adalah salah satu usaha untuk memberikan kefahaman yang jelas tentang sains, khususnya perubatan dan perkaitan antara Islam dan sains. Saya, Amir dan Isteri, Noorzayyani dijemput untuk menyampaikan forum pagi tu. Kami dengan penuh rasa rendah diri dan tanggungjawab telah berusaha untuk menyampaikan yang terbaik. Semoga diterima sebagai amal soleh dalam lapangan dakwah kepadaMu Ya Allah. Allahumma Taqabbal.

 

Pada sebelah petang, ade program public speaking. Beberapa orang peserta dipilih untuk tampil ke hadapan menghuraikan ayat-ayat terpilih dari al-Quran, sekaligus cuba menimbulkan keinsafan dan meningkatkan keimanan, sesuai dengan nama programnya – Zouq Fil Qalb.


Sebilangan besar peserta tampil memilih untuk memetik mengenai sains dan apa yang diperolehi dalam forum sebelah pagi tadi, menyentuh sekitar sains dan peranannya dalam meningkatkan keimanan kepada Allah, sekaligus membakar semangat dan menggandakan komitmen terhadap agama Allah.


Program sehari ini diakhiri dengan usrah ringkas ahli-ahli KMKJ dan PUTRA.


Alhamdulillah, saya kira program ni telah berjaya mencapai matlamatnya.


Saya cadangkan program sebegini dapat dilaksanakan juga di Irbid, khususnya pelajar-pelajar perubatan yang baru tiba di Jordan ni. Tujuannya ialah supaya mereka dapat satu orientasi dan halatuju yang betul dalam belajar ilmu yang mulia ni. Semoga tempoh belajar selama 6 tahun berada di sini diterima sebagai amal ibadah kepada Allah.


Sebelah malamnya tumpang bermalam di rumah YDP KMKJ, Ust Azfar. Memang terharu dengan layanan yang diorang bagi. Terima kasih yang tak terhingga saya ucapkan. Sorrohatan, sepanjang 5 tahun di Jordan ni, belum pernah sekali pun bermalam di Mafraq, baik di Imarah mahupun di Hayy Dubat. Alhamdulillah berpeluang jugak. Next time kene g Dubat.. :p Sambil-sambil tu ambil peluang jugak ziarah sahabat-sahabat yang dok di imarah.

 

Hari Sabtu: Program Teori Pengucapan Awam


Program ni sebagai salah satu langkah untuk perkasakan soft skill dalam kalangan student, menyentuh soal teknik pengucapan awam. Pagi tu Ust Arman, Pengarah MSD Jordan beri panyampaian. Petang sesi bersama fasilitator, kebanyakannya dijemput dari Irbid. Sebahagian besar fasi ada sedikit sebanyak pengalaman dalam public speaking. Untuk fasi syabab: Saya, Naqeb dan Afiq Muiz. Xdekla handal mane pun, tapi bolehla sekadar berkongsi pengalaman dan ilmu yang ada. Kalau nak dikatakan, sayalah yang paling kurang kemahiran antara bertiga tu, sebab memang xpnah masuk piala perdana menteri dsb.


Poin yang kitorang nampak cuba ditekankan dalam program tu bukanlah sekadar nak fasih dalam pengucapan rasmi je, sebaliknya lebih kepada menggilap kemahiran dakwah bila balik nanti.


Alhamdulillah, saya sendiri banyak dapat manfaat daripada program tu.


Skali lagi saya cadangkan PERMAI boleh buat program sebegini dan lain-lain program yang membina soft skill.


Dan Alhamdulillah, rasa puas hati bila hujung minggu dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Allahumma taqabbal.


Saya dah masukkan rangka huraian bagi soalan-soalan yang saya dapat masa forum tempoh hari. Sama-sama kita fikirkan dan semoga bermanfaat.


Assalamualaikum.

Ringkasan Jawapan Forum Keajaiban Ciptaan Allah

Assalamualaikum wbth.

 

Berikut merupakan ringkasan jawapan kepada soalan-soalan dalam ‘Forum Keajaiban dalam Penciptaan Manusia’

 

Program            : Sains dan Islam - Zouq Fil Qalb

Tarikh               :  3 April 2009

Tempat             :  Mafraq

Anjuran           : Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan (KMKJ) dan Persatuan Mahasiswa Terengganu Jordan (PUTRA)

  

Soalan Pertama:  Fungsi Ilmu dan Kepentingan mengetahui tentang badan manusia.

 

A- Fungsi Ilmu

 

-Fadhilat menuntut ilmu (umum) – Banyak Dalil.

-Fungsi ilmu – Sebagai Instrumen Ubudiah kepada Allah Ta’ala.

-Ilmu adalah satu nikmat kurniaan Allah, mesti digunakan kearah ubudiah kepada Allah.


 

عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الْأَسْلَمِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَعَنْ عِلْمِهِ فِيمَ فَعَلَ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنْفَقَهُ وَعَنْ جِسْمِهِ فِيمَ أَبْلَاهُ

 رواه الترمذي وقال: حديث حسن صحيح.


Daripada Abi Barzah Al-Aslamiy beliau berkata, Sabda baginda Rasulullah saw: “Tidak akan berganjak dua kaki anak adam pada hari kiamat, sehingga dia ditanya mengenai umurnya, dimana dia habiskannya, dan mengenai ilmunya apa yang dilakukan dengannya, mengenai hartanya dari mana dia perolehi dan ke mana dia belanjakan dan mengenai tubuh badannya ke mana dia gunakan.”

 

-Bagaimana method untuk jadikan ilmu instrumen ubudiah?

a- Ilmu Syariah:


وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (122) - التوبة


122. Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang Yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu Yang dituntut di Dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).


عن أبي هريرة ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : « يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله ، ينفون عنه تحريف الغالين ، وانتحال المبطلين ، وتأويل الجاهلين » الطبراني, البيهقي- السنن الكبرى


Daripada Abu Hurairah ra, daripada Rasulullah saw baginda bersabda: Ilmu (agama) ini, akan dibawa dalam setiap zaman, oleh orang-orang yang adil pada setiap zaman (para ulama’). Mereka akan membanteras daripadanya (agama) penyelewengan orang-orang yang melampau, penipuan orang-orang yang berbuat kebatilan dan takwil orang-orang yang jahil.

 

b- Ilmu Sains:


إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ (190) الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (191)- آل عمران


190. Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal;

191. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. 

-Amaran Allah:


النَّبيِّ - صلى الله عليه وسلم - ، قال : (( مَنْ طَلَب العلمَ ليُمارِي به السُّفهَاء ، أو يُجاري به العُلَماء ، أو يَصرِفَ به وجُوهَ النَّاسِ إليه ، أدخله الله النَّار ))   -ابن ماجه و الدارمي


Sabda Nabi saw: “Sesiapa yang menuntut ilmu untuk berbalah dengan orang-orang yang bodoh, atau supaya boleh duduk di kalangan para ulama’ atau supaya manusia berpaling kepadanya, maka Allah akan memasukkan dia ke dalam neraka.”

 

-Faedah mengetahui tentang badan manusia

 

وَفِي الْأَرْضِ آَيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ (20) وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ (21) وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ (22)-الذاريات


20. Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) Yang yakin 21. Dan juga pada diri kamu sendiri. maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan Bukti itu)? 22. Dan di langit pula terdapat (sebab-sebab) rezeki kamu, dan juga terdapat apa Yang telah (ditakdirkan dan) dijanjikan kepada kamu.


B- Kepentingan mengetahui tentang badan manusia.

i- iman             seperti yang disebutkan di atas

ii- iktibar        – pelbagai teladan ditunjukkan Allah dalam penciptaan manusia yang boleh ditiru

iii- maslahat diri dan masyarakat  (dharuriyyat khamsah: Ad-deen, An-Nafs, Al-‘Aql, An-Nasl, Al-Maal)

_______________________________________________________


Soalan Kedua: Kebesaran Allah dalam sistem badan manusia; Cth: air dan peredaran darah

 

i- Tadi anatomy, sekarang fisiologi: bagaimana badan manusia berfungsi.

ii- Analogi Negara. Apa perkara2 yang mesti ada dalam sesebuah Negara? Semuanya mainkan peranan.

iii- Begitu juga dengan badan manusia. Supaya dapat terus hidup sihat dan kemandirian spesis.

 

            Minda / Hati Sanubari sebagai Perdana Menteri.

Sistem Endokrin (ES) sebagai Kementerian Penerangan.

Sistem Saraf (CNS) sebagai Kem Tekn. dan Komunikasi.

            Sistem Immuniti  sebagai Kem. Pertahanan.

            Sistem Peredaran Darah sebagai Kem. Pengangkutan.

            Sistem Pencernaan (GIS) sebagai Kem. Tenaga.

Sistem Perkumuhan (UGS) sebagai Kem. Alam Sekitar.

 

iv-Iktibar – Sedarkah kita, ibarat ada sebuah negara yang kompleks sedang berjalan dalam tubuh kita, tanpa kita mengetahui, sedang beroperasi 24jam, tanpa ada pekerja dan tanpa kita mencampuri urusannya. Sembahlah Tuhan Yang Maha Kuasa, Yang berkuasa mentadbir segalanya.

 

v-Contoh - Air: pelbagai sistem bekerjasama utk pastikan air dalam badan seimbang.

(cth: bila air kurang – CNS, CVS, ES, US semua berperanan mengawal kuantiti air dalam badan) / terlebih minum air) NASIHAT- minum air secukupnya

(cth: darah. Sifat darah : bergerak, mencapai ke segenap sudut, cecair, dilindungi salur darah)

Fungsi Darah: mengangkut nutrien dan toksik, sistem imuniti, mengawal kandungan cecair dalam badan, mengawal suhu.   NASIHAT-fikir positif


vi- Kesimpulan. Tekankan semula I’tibar. Zouq Fi Qalb



Soalan Ketiga: Bagaimana dapat rumuskan perbincangan hari ini, dapat mengukuhkan aqidah dan menolak kebatilan?

 

i- Sekadar sedikit contoh. Semakin banyak belajar, semakin meningkat imna kepada Allah.

ii-Tauhid Rububiyah. Selaras dengan tuntutan al-Quran.

iii- Tauhid Rububiyah membawa kepada Tauhid Uluhiyah. Firman Allah: 


اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (64) هُوَ الْحَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (65) قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَاءَنِيَ الْبَيِّنَاتُ مِنْ رَبِّي وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (66) غافر


64. Allah Yang menjadikan bumi sebagai tempat penetapan untuk kamu, dan langit sebagai bumbung Yang kukuh binaannya; dan ia membentuk kamu lalu memperelokkan rupa kamu, serta dikurniakan kepada kamu dari benda-benda Yang baik lagi halal. Yang demikian (kekuasaanNya dan kemurahanNya) ialah Allah Tuhan kamu; maka nyatalah kelebihan dan kemurahan Allah, Tuhan sekalian alam. 65. Dia lah Yang tetap hidup; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia; maka Sembahlah kamu akan Dia Dengan mengikhlaskan amal ugama kamu kepadanya semata-mata. Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. 66. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Aku dilarang menyembah benda-benda Yang kamu sembah Yang lain dari Allah - setelah datang kepadaKu keterangan-keterangan Yang jelas nyata dari Tuhanku; dan Aku diperintahkan supaya tunduk taat bulat-bulat kepada perintah Tuhan sekalian alam".


 

إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذَلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ (95)الانعام  


95. Sesungguhnya Allah jualah Yang membelah (menumbuhkan) butir (tumbuh-tumbuhan) dan biji (buah-buahan). ia mengeluarkan Yang hidup dari Yang mati, dan mengeluarkan Yang mati dari Yang hidup. Yang sedemikian itu kekuasaannya ialah Allah. maka Bagaimanakah kamu dipalingkan dari menyembahNya (oleh benda-benda Yang kamu jadikan sekutuNya)? 


خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (5) خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ (6) –الزمر


5. Ia menciptakan langit dan bumi Dengan ada faedah dan gunanya Yang sebenar; ia pula menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya), dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya); dan ia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahNya, - tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa Yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni.

6. Ia menciptakan kamu dari diri Yang satu (Adam), kemudian ia menjadikan daripadanya - isterinya (Hawa); dan ia mengadakan untuk kamu binatang-binatang ternak delapan ekor: (empat) pasangan (jantan dan betina). ia menciptakan kamu Dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari satu kejadian ke satu kejadian. Dalam tiga suasana Yang gelap-gelita. Yang demikian (kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu; bagiNyalah kekuasaan Yang mutlak; tiada Tuhan melainkan dia; oleh itu Bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya)?

Plus: I’jaz ilmi dari al-Quran menambahkan keyakinan.


Kesimpulan: Setelah memahami dan meneliti keajaiban ciptaan Allah dalam manusia dan tanda-tanda kebesarannya, kembalilah berpegang teguh pada agama Islam – agama Fitrah. Berpegang teguh dan pertingkatkan komitmen. Sembahlah Allah, takutlah azabNya dan harapkanlah redhaNya, Tuhan Yang Satu yang hanya dia yang menjadikan segalanya, dan hanya Dialah Tuhan yang layak disembah.



Wallahua'lam


Khawatirussyabab + Tahniah

Assalamualaikum smua.

SATU: 

Pnah tengok tak musalsal (series) khawatirussyabab?

dapat tau pasal musalsal ni mase dapat cd daripada nasir syara' sebelum lecture medicine aritu.

dalam cd tu ade 3 season siri khawatirusyabab. mule2 ingat cam kartun abu mahjoob ke ape ke, bile bukak2 tgk... mmg bestla.

menatang ape ye khawatirussyabab ni?

die adelah rancangan dakwah dlm arabic yang sgt sempoi. satu episod lebih kurang 10minit je, disiarkan kt tv dalam bulan puase. konsep program tu mmg santai, ringan, tapi praktikal. n yang paling best, semua topik yg diorg utarakn adalah masalah kontemporari ummah yang penting tapi jarang dibincangkan. personally, mmg agak terkesan. antare tajuk2 yg diorg bawak:

-pasal tabiat rokok di kalangan muslim
-diorg dedahkan pasal betapa kotornye tandas masjid xdek sape nak cuci, walhal tandas-tandas shopping complex bersih berkilat2.
-pasal ikhtilaf umat semasa antara group2 islam dan isu kapir-mengkapir
-pasal pendidikan seks dalam islam
-pasal boleh ke tidak mencedok budaya barat?
-pasal time management seorang muslim
-mcm2la lg.

cara penyampaian pn bersahaja, xmeleret2, dan biasanya di akhir setiap episod akan disusuli dengan tindakan yang boleh dilaksanakan serta-merta. memang praktikal. contohnya kalau pasal isu rokok, host dia mintak sume penonton untuk kuatkuasakan larangan merokok dalam rumah masing-masing sebagai permulaan, then teruskan untuk ajak family, member2 supaya berenti merokok.

sape nk tengok season 1-season 3, bleh mntk kat budak2 4th year skrg. sume dpt cd tu. 
atau leh tengok kt youtube, 
atau leh tengok laman web die; www.thakafa.net

sile2 la tengok ye, at least bleh polish semula generator dakwah yg dah mu'attol (rosak) sket2.

kat cni ade letak satu cth die, pasal dakwah ala kurun ke-21: die sebut, Islam umpama satu product yang perlu kepada marketing yang berkesan - iklan2 tv, lagu-lagu islami dan promosi nilai2 Islam. last skali die sebut ape yg kite leh buat untuk mmenyumbang ke arah marketing Islam. Enjoy.
(dlm episod ni host die pakai egal ngan jubah, sometimes die pakai jeans ngan t shirt je)



DUA:

Tahniah diucapkan kepada abg nasir dan abg ihsan yang berjaya mengekalkan kerusi masing2 bagi fakulti perubatan. menang besar katenye.. kita doakan semoga sesiapa pun yang menang dapat melaksanakan Islam dalam kapasiti mereka sedaya mungkin.

Mase borak2 dgn sorg member td, yg kebetulan segroup dgn abg nasir, (nama dirahsiakan) ade mntk tlg die smpikn pd abg nasir: Sekalipun kumpulan anda menang, itu tidak bermakna anda kebal dan tidak perlu memperbaiki apa2. harapnya dapat sama-sama tingkatkan lagi usaha supaya tidak timbulnya kontroversi dan fitnah bagi pasukan yang anda wakili.

lagi satu, just nk bangkitkan beberapa persoalan untuk muhasabah bersama: 

kita budak mlayu yang ramai2 mengundi aritu, 

tau ke kotlah tu ape?
ape prinsip dan perjuangan diorg?
nasir syara' tu sape?
ihsan tu sape?
ape yg diorg dh buat?
ape kate pandangan pihak-pihak lain pasal kotlah?

ke MAIN UNDI JE? dengar senior2 suruh undi, dapat risalah yang quite appealing, masing2 pn pakat undi.

bukannye ape, harapnya sape2 pn yang kita sokong, biarlah atas neraca fakta dan kebenaran, bukan atas dasar ikut-ikut semata2.

sebab berdasarkan pemerhatian, ramai jugak yang mengundi atas dasar ikut2, especially adik-adik baru. takut jugak nnt kalau senior2 suruh undi parti cap ayam serama yang ntah ape2 yang diperjuangkan pun xtau, pun ikut undi jugak.

memilih pemimpin tu kan amanah. kita disuruh pilih pemimpin yang paling layak berdasarkan neraca al-quran dan as-sunnah, bukan boleh main letak je name sape-sape. sebab pemimpinlah yang banyak memainkan peranan mencorak masyarakat. dan pemimpinlah yang akan membawa masyarakat sama ada kepada keredhaan atau kemurkaan Allah.

memilih pemimpin adalah perkara yang serius.

jadinya hopefully tahun depan, ambillah masa untuk lebih kenal dengan pihak-pihak yang bertanding, lebih-lebih lagi profil calon-calon yang nak diundi. dengarlah pandangan daripada pelbagai pihak, timbanglah dengan neraca al-quran dan as-sunnah, kemudian buatlah pilihan dan bertawakkallah kepada Allah.

bg pihak yang bertungkus-lumus mengempen, terima kasih diucapkan. semoga mendapat ganjaran yang selayaknya. kalau dapat lepas ni, sertakan juga dalam kempen tu profil calon2 yang bakal dipilih (ie. yang akan kita lantik sebagai pemimpin), profil kumpulan yang diwakili DAN kalau boleh sertakan juga profil kumpulan-kumpulan yang lain yang bertanding, untuk masing-masing membuat penilaian terbaik.

semoga perbuatan kita mengundi tempoh hari diterima sebagai usaha ke arah pelaksanaan Islam di atas muka bumi, walaupun hanya dalam lingkungan beberapa kilometer persegi.

wassalamualaikum.


p/s: bittaufeeq bagi yang nak exam. jangan lupe study sungguh, bangun qiam pagi sebelum exam, doa sungguh2, jawab exam dgn penuh cool n tenang, then tawakkallah sepenuhnya kepada Allah swt. Insyaallah najah.